torsdag 28. mars 2013

Bursdagscupcakes



I anledning Leons ettårsdag måtte jo det bakes litt. Det er ikke alverdens med kakespising på småtassene ennå, så jeg benyttet muligheten til å lage voksenversjonen... Hehe, neida, de små smakte da også på :) De ble vanvittig gode, skikkelig intens sjokoladesmak som balanserte den søte marengsen perfekt. Eneste skåret i gleden var altså at jeg glemte sitronen i marengsen, det hadde nok tilført en syrlighet som hadde gjort seg godt. Kommer definitivt til å bake disse igjen :)

Mørke sjokoladecupcakes etter denne oppskriften:
100 g mørk sjokolade
100 g smør
1 dl kakao
Smeltes sammen over vannbad

Eggedosis av:
2 egg
150 g sukker
Det siktes i:

2,3 dl hvetemel
1 ss maisena
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
Sammen med 2 dl fløte
(Har tatt oppskrift fra en blogg her, men finner den ikke igjen...)

Italiensk marengs:
200 g eggehviter
100 g sukker
(2 ts sitronsaft - jeg glemte dette)
Pisk eggehviter til omtrent 4 ganger opprinnelig volum før du tilsette sukker litt og litt til en glatt masse.
300 g sukker
1,5 dl vann
Kokes opp og koker til massen begynner å bli litt seig med noe større bobler (ca 5 min)
Sukkerlaken helles i tynn stråle over de stivpiskede eggehvitene og man fortsetter til det blir helt kaldt - ca 10-15 min. Dette ble nok til å dekorere 23 normalstore cupcakes og i tillegg til 12 italienske marengs som jeg hadde blå fargepasta i og stekte i ovn på 180 grader i 15 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar